با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی شما علاقه مندان به برنامه نویسی، itclass قصد دارد که در یک دوره کامل آموزشی  از سطح مقدماتی تا پیشرفته شما را با زبانی قدرتمند آشنا نماید، مانند تمامی مقالات آموزشی این مجموعه نیز مطمئنا اشکالات و ایراداتی دارد که امید می رود با نظرات و انتقادات شما عزیزان رفع گردند.

آموزش پایتون

در جلسه اول به تاریخچه و ویژگی های پایتون می پردازیم و نهایتا با فرمان print و چگونگی کار با آن آشنا خواهیم شد.

زبان برنامه نویسی سطح بالا ، شی گرا ، اسکریپتی, متن باز و مفسری است که توسط Guido Van Rossum در سال 1985-1990 ه.ش ابداع گردید. شما در این سری آموزش ها در سایت itjoo.vcp.ir توانایی نوشتن برنامه نویسی تحت پایتون را پیدا می کنید.

ویژگی های پایتون :

سادگی یادگیری(Easy to learn) زبان برنامه نویسی ساده ای است چون کلمات کلیدی کمی دارد و همچنین ساختمان و جملات ساده و قابل فهمی نیز دارد.

خوانایی برنامه (Easy to Read)کد ها و دستورات آن به راحتی قابل مشاهده و خواندن است و به زبان انسان ها نزدیک است (برنامه نویسی سطح بالا) فقط کافیست اطلاعات محدودی از زبان انگلیسی رادارا باشید.

قابلیت محاوره ای(Interactive) این خاصیت در پایتون امکان تست کدها قبل از استفاده در برنامه اصلی را به برنامه نویس می دهند،همچنین عامل موثری برای خطایابی کدهای مورد نظر مان می باشد.

پایگاه داده (Database) پایتون با فراهم کردن رابط کاربری مناسب امکان برقراری ارتباط و کار با اکثر پایگاه داده های مطرح وتجاری را فراهم کرده است.

قابلیت حمل و جابجایی (Portable) پایتون قابلیت اجرا شدن بر روی انواع مختلفی از پلت فرم ها و سخت افزارها را دارد که برای نمونه می توان به موارد زیر اشاده نمود.

  • سیستم عامل ویندوز
  • سیستم عامل Dos
  • سیستم عامل یونیکس, لینوکس, سولاریس, ....
  • گوشی های موبایل با سیستم عامل های جاوا, سیمبینو اندروید

مخاطبین ما چه کسانی هستند؟

این مجموعه آموزشی برای تمامی دانش آموزان رشته کامپیوتر و علاقه مند به برنامه نویسی, برنامه نویسان علاقه مند به یادگیری زبان پایتون و حتی مدیران سیستم است.

پیش نیاز ها

شما نیاز دارید تا آشنایی هرچند مقدماتی با مفهوم برنامه نویسی و اصول آن داشته باشید، هرچند نداشتن این آشنایی نمی تواند به عنوان عاملی باز دارنده برای شما برنامه نویس عزیز باشد!

نکته 1 : با توجه به اینکه پایتون دارای دو نسخه اصلی 2.x و 3.x می باشد و متاسفانه از نظر دستوری با همدیگر گاها" متفاوت هستند. ITJoo بر این است تا آموزش های خود را مبتنی بر نسخه آخر این زبان برنامه نویسی یعنی 3.x ارائه نماید.

نکته 2 : پایتون برای اجرا شدن در توزیع های مبتنی بر لینوکس مانند اوبونتو بصورت پیش فرض نصب شده است و نیازی به نصب کردن آن نداریم. ولی برای اجرا کردن پایتون تحت ویندوز لازم است تا نسخه آخر را از سایت دانلود کنید.برای دانلود اینجا کلیک کنید.

مثال:

برای شروع نمونه برنامه ای تحت پایتون را می توانید در ادامه مشاهده نمایید. این برنامه در محیط interactive پایتون نوشته شده است ،یعنی هیچ نیازی به ذخیره کردن برنامه در فایلی جداگانه ندارید که آن را اجرا کنید. کافی است فقط فرمان مورد نظر را وارد کرده و دکمه Enter را بزنید.

در نمونه برنامه بالا ما با استفاده از فرمان print عبارت "سلام پایتون" را چاپ کردیم.

نکته 3: در زمان چاپ کردن محتوی متغییر ها (variables) و اعداد (numbers) اصلا نیازی به استفاده از " " در اطراف عدد یا متغییر نیست. فقط زمانی از " " استفاده می کنیم که بخواهیم با عبارات رشته ای (string) کار کنیم.

تمرین 1: عبارت رشته ای In the name of Python را با استفاده از فرمان print چاپ کنید.

تمرین 2: مقدار عددی 2003 را بر روی صفحه نمایش چاپ کنید.

موفق باشید.